شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند چیست

فهرست مطالب

معرفی شهر هوشمند:

امروزه خبرهای زیادی در مورد ساخته شدن شهرهای هوشمند و تبدیل شدن شهرهای سنتی به شهر هوشمند به گوشمان می خورد. اما شهر هوشمند چیست؟ در این مطلب در مورد این مدل شهرها و ویژگی های آن ها توضیح می دهیم.

شهر هوشمند چارچوبی است که اغلب از فناوری ارتباطات و اطلاعات جهت توسعه و گسترش روش های توسعه پایدار و همچنین با هدف از بین بردن مشکلات روبه رشد شهر نشینی به وجود آمده است. بخش عظیمی از این چارچوب، اصولا یک شبکه هوشمند حاوی اشیاء متصل و ماشین هایی است که تمامی اطلاعات را به وسیله فناوری بی سیم انتقال می دهند.

برنامه های IOT (اینترنت اشیا) مبتنی بر رایانش ابری به دلیل این که اطلاعات را دریافت کرده و تجزیه و تحلیل می کنند، می توانند به شهرداری ها و شرکت ها و همچنین شهروندان کمک کنند تا تصمیمات بهتری در راستای افزایش کیفیت زندگی خود بگیرند. جهت ایجاد ارتباط با اکوسیستم یک شهر هوشمند از راه های مختلفی همانند تلفن های هوشمند، اتومبیل ها و خانه های هوشمند و سایر موارد می توان بهره گرفت.

یکی از مهم ترین راهکار های کاهش و پایداری هزینه ها هماهنگ سازی و یکپارچه سازی اشیاء و داده ها با زیر ساخت های فیزیکی و همچنین خدمات شهری است. یکی از نکات مهم جهت پاسخ به این که شهر هوشمند چیست و چگونه به وجود می آید، دانستن این نکته است که بهبود بخشیدن به روش های توزیع انرژی چگونه انجام می شود؟ برای نمونه می توان نحوه جمع آوری زباله را ساده تر کرده و همچنین با کمک IOT می توان سبب کاهش میزان ترافیک و افزایش کیفیت هوا شد.

هوشمند سازی شهرها

دلایل ایجاد یک شهر هوشمند چیست؟

امروزه حدود 54% از مردم دنیا در شهر های مختلف زندگی می کنند. اما انتظار می رود تا سال 2050 این آمار به 64% برسد. بنظر می‌رسد رشد کلی جمعیت باعث شود تا 3 دهه دیگر به جمعیت جهان 2.5 میلیارد نفر دیگر اضافه شود. یکی دیگر از نکات ضروری و مهم برای هماهنگی با این افزایش سریع جمعیت و تامین منابع مالی شهرهای مختلف، پایداری اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی است.

نقش اینترنت اشیا در هوشمندسازی شهرها

برای دانستن اینکه شهر هوشمند چیست، یکی از مهمترین ابزار، آشنایی کامل با امکانات اینترنتی است. در طی سال های گذشته شهرها پیشرفت چشمگیری داشتند. زندگی در یک شهر به تنهایی همه چیز را تغییر داده است. به ویژه در مکان هایی که توسعه فناوری، در انجام کارها به روش سنتی تداخل ایجاد می کند، این تغییرات بیشتر دیده می شوند. این نوع تکامل هرگز متوقف نمی شود زیرا اینترنت اشیا مرز جدید و تازه ای در چگونگی ساخت و مدیریت شهرها خلق کرده است.

 مفهوم کلی اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند شامل قابلیت دستگاه های مختلف از تلفن های هوشمند و اتومبیل ها گرفته تا لوازم خانگی مانند یخچال ها می باشد. همه این دستگاه ها می توانند به یکدیگر متصل شده و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. آشنایی با نقش و کاربرد اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند می تواند سبب گسترش زمینه تفکر درباره پرسش هوشمندسازی شهر چیست شود.

اینترنت اشیا در هوشمند سازی شهر های مختلف نقش بسزایی دارد.

آشنایی با روش های مختلف IOT برای درک کامل اینکه یک شهر هوشمند چیست کمک زیادی می کند. در ادامه توضیحات مفصلی در مورد این روش ها ارائه شده است.

کنترل و مدیریت سیستم ترافیک شهری

در این بخش از مقاله ی «شهر هوشمند چیست» به مباحث مربوط به ترافیک در یک شهر هوشمند می پردازیم. با گسترش و توسعه شهرها، به مراتب تعداد خودروها و راننده ها نیز در حال افزایش است. این ازدحام سبب بروز مشکلاتی چون ترافیک و تصادف می شود. در دنیای امروزی ازدحام ترافیک در شهرهای بزرگ و همچنین کلان شهرها یک مشکل بزرگ و بسیار مهم است. جهت حل این مشکل از سیستم های هوشمند ترافیکی یعنی از چراغ های راهنمایی رانندگی گرفته تا سیستم های پارکینگ برای کاهش و مدیریت ترافیک می توان استفاده کرد.

راهکار اول: استفاده از چراغ های هوشمند راهنمایی رانندگی

اولین راهکار IOT در راستای ساخت یک شهر هوشمند، جهت حل مشکلات ترافیکی، جایگزینی سیستم نه چندان خوب گزارش دهی میزان ترافیک در سطح شهرها با یک سیستم هوشمند ترافیکی است. در این نوع سیستم های هوشمند چراغ های راهنمایی رانندگی به سنسورهای دریافت اطلاعات ترافیک و ماشین های هوشمند متصل هستند. سیستم های هوشمند راهنمایی رانندگی می توانند تغییر مسیر زودهنگام را برای رانندگان جهت رهایی از ترافیک نشان دهند.

دومین راهکار: به کار بردن سیستم اتوماسیون پارکینگ

سیستم های اتوماسیون پارکینگ یکی دیگر از حوزه های در حال گسترش و توسعه جهت هوشمندسازی شهرها هستند. در شهرهایی که از این سیستم ها استفاده می شود، خودروهای متصل به این سیستم ها به راحتی به نزدیک ترین مکان برای جای پارک در سریع ترین زمان دسترسی خواهند داشت. همچنین به کار بردن این سیستم های اتوماسیون پارکینگ سبب افزایش بهره وری می شوند.

کنترل انرژی و معماری هوشمند

همه جزئیات مربوطه از شکل و ساختار ساختمان گرفته تا نورپردازی آن ها به سمت هوشمندسازی در حال حرکت هستند. همچنین اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند بر روی میزان بهره وری انرژی تاثیر زیادی دارد. لامپ های هوشمند جهت مصرف بهینه برق بسیار مناسب هستند. علاوه ‌بر این امروزه طراحی آسانسورها به گونه‌ای است که علاوه بر رفع نیازهای مردم، سبب کاهش اتلاف وقت آن‌ها نیز می‌شود.

سیستم های روشنایی هوشمند

همواره سیستم های روشنایی خیابان ها و همچنین سنسورهای لازم جهت اندازه گیری میزان مصرف انرژی منابعی همانند برق، آب و گاز در حال پیشرفت و به روزرسانی هستند. اما یکی دیگر از روش های نوینی که می تواند نقش زیادی در هوشمندسازی شهرها داشته باشد، طراحی سیستم های پنوماتیک زیرزمینی جهت دفع زباله های ساختمانی و انتقال آن ها برای بازیافت است.

حریم خصوصی و امنیت

مشخص ترین ویژگی اینترنت اشیا که جهت بهبود امنیت در مناطق شهری به کار گرفته شده است، نظارت تصویری است که به پلیس این امکان را می دهد تا با به کارگیری سیستم های هوش مصنوعی، وقایع جرم توسط اشخاص یا وسایل نقلیه تحت تعقیب را در سطح های مختلف شهر اکتشاف و ردیابی کند.

قسمت های اصلی یک شهر هوشمند (smart city)

  • بخش روشنایی هوشمند: مدیریت و هماهنگ سازی روشنایی شهری، محرک ها و انواع سنسورها با به کارگیری فناوری اینترنت اشیا جهت بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش سطح امنیت در شهرها. با دانستن این که یک شهر هوشمند دارای چه نوع سیستم هایی است می توان به پرسش شهر هوشمند چیست به راحتی پاسخ داد.
  • سیستم اتوماسیون پارکینگ (پارکینگ هوشمند): این سیستم مجموعه ای نرم افزاری و سخت افزاری بر پایه اینترنت اشیا است که برای مدیریت و کنترل هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، ورود و خروج، افزایش میزان امنیت خودروها، کاهش میزان پرسنل درگیر، افزایش سطح ایمنی و دریافت هزینه ها به صورت دستی یا خودکار به کار می رود.
  • سیستم کشاورزی هوشمند: بهینه سازی فرایندها و همچنین استفاده بهینه از منابع آبی و بهره برداری از زمین، پارک ها و فضای سبز به وسیله سنسورهای مختلف پایش وضعیت خاک و با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا.
  • سیستم مدیریت و کنترل هوشمند ضایعات: نظارت، جمع آوری، انتقال، بازیابی و دفع زباله ها با به کارگیری بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و با فناوری سیستم اینترنت اشیا.
  • سیستم ساختمان هوشمند: خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که دارای دستگاه های متصل به یکدیگر و اینترنت، جهت کنترل از راه دور و همچنین مدیریت و کنترل تجهیزات موجود در خانه و سیستم های روشنایی هوشمند مانند امنیت و روشنایی و سایر موارد باشد.

شهر هوشمند چیست

چهار عنصر مهم و حیاتی جهت اطمینان از موفقیت یک شهر هوشمند

علاوه بر شهروندان یک شهر، خانه‌ها، تجارت و زیرساخت های سنتی شهری، چهار عنصر حیاتی برای شهرهای هوشمند وجود دارد:

  1. وجود اتصال بی سیم فراگیر
  2. داده های دارای منبع باز
  3. سطح عالی از امنیت که مردم یک شهر می توانند به آن اعتماد کنند.
  4. وجود انواع طرح های کسب درآمد با تنوع و انعطاف پذیری بالا

شهر هوشمند با ارتباطات اینترنتی

اعتماد سازی برای ساخت شهر هوشمند:

پس از دانستن اینکه شهر هوشمند چیست، دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که شهرهای هوشمند زمانی می توانند به خوبی عمل کنند که شهروندان این شهرها به آن ها اعتماد داشته باشند. همه شریکان این اکوسیستم، یعنی دولت ها، عرضه کنندگان دستگاه ها، شرکت ها، تولید کنندگان نرم افزار و انرژی و خدمات شبکه باید نقش خود را به درستی ایفا کنند و روش هایی که با چهار عامل امنیتی زیر تطابق دارند را ادغام کنند:

  • دسترسی: یک شهر هوشمند بدون داشتن دسترسی عملی، در لحظه و قابل اطمینان نمی تواند به خوبی پیشرفت کند. به عبارتی نحوه گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و همچنین به اشتراک گذاشتن داده ها مهم و ضروری است.
  • اتحاد و یکپارچگی: هر شهر هوشمندی به اطلاعات قابل اعتماد و دقیقی نیاز دارد. در چنین شرایطی باید اطمینان حاصل شود که داده ها دقیق و آزاد از هرگونه دستکاری هستند.
  • محرمانه بودن داده و اطلاعات: برخی از داده های گردآوری شده ذخیره شده و سپس تجزیه و تحلیل می شوند. این نوع داده ها شامل اطلاعات حساسی در مورد مصرف کنندگان هستند که برای جلوگیری از فاش شدن غیرقانونی این اطلاعات باید اقداماتی صورت گیرد.
  • مسئولیت پذیری: تمامی کاربران سیستم باید مسئولیت کارها و اقدامات خود را بر عهده بگیرند. تعامل آنان با سایر سیستم های حساس و ویژه باید ضبط و ثبت شود. همچنین در این شرایط باید نشانی دقیق کاربر مورد نظر مشخص شده و ثبت شود.

به این ترتیب دانستیم که یک شهر هوشمند چیست و چه امکاناتی در آن وجود دارد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *