مقدمه
با پیشرفت تکنولوژی صنعت هتلداری نیز اقدام به ساخت هتلهای هوشمند کرده است. هتلهایی که همه چیز در آن به آسانی از راه دور قابل کنترل میباشد. هتل هوشمند دارای مزایای فراوانی است. در این نوع هتلداری از نیروی انسانی کمتری استفاده میشود. فناوری در این سیستم پیشرفته حرف اول را میزند. بطوریکه از آن به عنوان ابزاری جهت بالا بردن بهره وری استفاده میکنند. در ساخت این هتلها کاهش مصرف انرژی کاملا مشاهده میشود. ساخت این مدل هتل در دستور کار بیشتر کشورهای دنیا قرار دارد.
برخی از کشورها دارای هتلهای هوشمند هستند. آنها توانستهاند با به وجود آوردن نوآوریها؛ به وسیله سیستم هوشمند خدماتی همچون نظافت اتاق؛ سفارش غذا؛ ماساژ در اتاق مهمان و …. را جزء خدمات هتل داری به مهمان ارائه دهند. افرادی که قصد سفر به شهر یا کشور دیگری را دارند؛ به دنبال محلی برای استراحت و اقامت خود هستند. بنابراین آنچه که در مرحله اول برای آنها مهم است؛ انتخاب و رزرو یک مکان قبل از رسیدن به مقصد میباشد. هتلهایی که به سیستم هوشمند مجهز هستند این امکان را برای مسافران و مهمانان خود مهیا کردهاند.
تعریف هتل هوشمند
هتلی که برای پذیرایی از مهمانان خود از نهایت ابزارهای الکترونیکی استفاده میکند؛ به طوریکه حتی ابزارهای معمولی و دستگاهها نیز قادر خواهند بود دادهها را دریافت یا ارسال کنند به هتل هوشمند معروف میباشد. ابزارها و وسایلی که در این مکان مورد استفاده قرار میگیرند؛ تعامل و ارتباط بالایی با یکدیگر ایجاد میکنند. قدرت این ابزارها به حدی میباشد که افراد و کاربران فقط از یک نقطه با استفاده از اسپیکر هوشمند؛ تبلت؛ کنترل از راه دور؛ لپتاپ و ….. میتوانند ارتباط برقرار شده را به آسانی کنترل کنند. برخی از ابزارهای فوق میتوانند اطلاعات مورد نیاز را از اینترنت دریافت کرده؛ در نهایت پاسخگوی درخواست کاربران باشند. این پاسخگویی به صورت هوشمند انجام میشود.
امکانات هتل هوشمند
یک هتل با سیستم هوشمند به عنوان یک هتل لوکس شناخته میشود. تمام امکانات رفاهی این هتل در سطح بسیار بالایی قرار دارد. امکاناتی که جهت پذیرایی از مهمانان و مسافران در این مکان در نظر گرفته میشود از کیفیت بالا و عالی برخوردار میباشد. امکانات موجود در اتاق هتلهای هوشمند از تنوع بالایی برخوردار میباشد. سیستم هوشمند به مهمانان این امکان را میدهد که از طریق تلویزیون اتاق خود و دسترسی به صفحه آن؛ درخواستهای خود را عنوان کنند.
این درخواستها میتواند شامل جمع آوری سینی غذا از جلو درب اتاق؛ تعویض حولهها؛ جابجایی چمدان؛ سفارش کافه؛ مهیا کردن اتاق برای خواب؛ درخواست تخت متحرک؛ درخواست لوازم بهداشتی؛ فعال کردن اتاق به حالت بدون مزاحم؛ درخواست پریز هوشمند برای شارژر موبایل و تبلت در زمانهایی که مسافر در هتل حضور ندارد باشد. حتی درخواست پخش موسیقی از روی موبایل مهمان و …. در زمانی که مسافر در اتاق هتل هوشمند میباشد.
مزایای هتل هوشمند برای هتل داران
اولین و مهمترین مزایای این هتل؛ دو جانبه بودن استفاده از سیستم هوشمند آن میباشد. به طوریکه هم هتلداران و هم مهمانان از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد و منفعت آن به هر دو خواهد رسید. برخی از هتلها نقشههای اینترنتی را به دیوار وصل کردهاند. مسافران میتوانند نظرات کاربران و همچنین اطلاعاتی در مورد جاذبههای دیدنی؛ کافهها و رستورانهای مقصد را کسب کنند.
سیستم هوشمند و خودکار به هتلداران کمک میکند که مصرف انرژی تا حد زیادی کاهش یابد. استفاده از لامپهایی که به صورت خودکار میتوانند میزان استفاده از برق را کم یا زیاد کند؛ مصداق همین امر میباشد. در هتل هوشمند سیستم گرمایشی به صورت خودکار در یک دمای مشخص تنظیم میگردد تا از مصرف انرژی جلوگیری گردد.
در این سیستم نه تنها در مصرف برق؛ بلکه در مصرف آب و گاز نیز صرفهجویی میگردد و از انرژیها به طور مناسبی استفاده میشود. زمانیکه مهمانان از هتل خارج میشوند؛ سیستم گرمایشی و سرمایشی هتل به صورت خودکار عمل کرده و خاموش میگردند.
هوشمند کردن قسمتهای مختلف این نوع هتل نقش موثری در افزایش درآمد و کاهش هزینهها دارد. هتلهای دارای سیستم هوشمند از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند. همین امر سبب جذب مسافران زیادی به این هتلها میگردد.
مزایای هتل هوشمند برای مهمانان و مسافران
مهمانان و مسافران با اقامت در این هتل سطح بسیار بالایی از مالکیت شخصی را تجربه خواهند کرد. مهمانان با در دست داشتن کنترل تلویزیون از راه دور و در اتاق خود؛ آنچه را که نیاز دارند به صورت خودکار درخواست میکنند. این درخواستها با نام خود میهمان ثبت میگردد و در مدت زمان بسیار کوتاهی پاسخ داده میشود. مهمانان با حضور در این هتلها به راحتی به اطلاعات مورد نظر دسترسی خواهند داشت.
به طور مثال مهمانان میتوانند با یک اسپیکر هوشمند درخواست خود را اعلام کنند و در همان لحظه نیز به آنها پاسخ داده میشود. این ابزارها قادر خواهند بود به سرویسهای دیگر هتل نیز متصل گردند. مثلا استفاده از یک هاب هوشمند به شما کمک میکند؛ به آسانی به اطلاعات موجودی رستورانها دسترسی داشته باشید. شما از این طریق میتوانید اقدام به رزرو کنید.
آنچه در هتلهای هوشمند قابل مشاهده است و از مزیتهای آن به شمار میرود؛ سطح بسیار بالایی از امنیت است که برای تمام افراد در هتل وجود دارد. فناوریهای استفاده شده در هتلها امکان استفاده از دست را کاملا از بین برده است و باعث امنیت بالایی شده است. در واقع کاربرد این تکنولوژی تمام گوشههای هتل را تحت نظر قرار میدهد. بنابراین ارائه خدمات ضعیف و احتمال سرقت اموال مهمانان و مسافران به صفر میرسد.
صرفه جویی در وقت و زمان کارمندان هتلها از دیگر مزیت هتل هوشمند میباشد. زیرا نیازی نیست که کارمندان درخواستهای میهمانان را دستی انجام دهند.
راحتی و آسایشی که مهمانان با حضور در این هتلها دارند؛ قابل مقایسه با سایر هتلها نمیباشد. این سیستم به مسافران اجازه میدهد بدون کلید وارد اتاق خود شوند. قبل از حضور در هتل اتاق خود را رزرو کنند و پس از ورود به هتل به آسانی آن را ثبت کنند.
کاهش اشتباهات در سیستم هوشمند بسیار کم و در حد صفر میباشد. در این شیوه نیازی به ثبت درخواستهای خود از طریق اپراتور نمیباشد و تمام درخواستها به صورت هوشمند و بدون خطا میباشد.
بررسیها نشان میدهد بیش از هفتاد درصد از افرادی که اقدام به سفر میکنند، پس از یکبار اقامت در هتل هوشمند از مشتریان ثابت این هتلها میشوند.
هدف از اجرای هتل هوشمند
هدف از اجرای این هتل ایجاد یک محیط مطلوب؛ امن و راحت برای میهمانان و مسافران میباشد. ارائه سیستم کنترلی که قابلیت عملکرد بدون خطا و پر سرعت را دارد از دیگر اهداف سیستم هوشمند میباشد. به طوریکه با اجرای آن درخواستهای مهمانان درست و دقیق انجام میگیرد و سریع به آنها پاسخ داده میشود.
بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف تمام انرژیهای موجود در هتل و کاهش چشمگیر هزینهها از دیگر اهداف اجرای این سیستم هوشمند در هتلها میباشد. عملکرد یک سیستم هوشمند باعث هماهنگ بودن تجهیزات میگردد و احتمال مشکلاتی که ناشی از عدم هماهنگی میباشد؛ به صفر میرسد.
اجرای یک سیستم هوشمند مسافران را از سردرگمی نجات میدهد. به طوریکه لازم نیست برای انجام هر کاری با تلفن به اپراتور تماس بگیرند و یا مدام در اتاق خود در حال چرخیدن برای انجام امور مربوط به خود باشند.
تمام کارهایی که در یک مکان هوشمند صورت میگیرد با هماهنگی و یک برنامه منسجم و منظم پیش میرود.
مدیریت هتل میتواند از راه دور تمام وضعیت هتل را زیر نظر داشته باشد. اجرای این سیستم کمک میکند که تمام رویدادها و اتفاقاتی که در این مکان رخ میدهد ثبت گردد.
معرفی برخی از هتلهای هوشمند در جهان
هتل سیتی هاب آمستردام – CityHub Smart Hotel
یکی از بهترین هتلهای هوشمند دنیا که در آمستردام پایتخت هلند قرار دارد؛ هتل سیتی هاب (CityHub) میباشد. مسافران زیادی از تمام نقطه دنیا به این هتل میروند. این هتل با توجه به گویش مسافر از سیستم تغییر زبان برخوردار میباشد. همین امر به عنوان مهمترین مزیت این مکان؛ مسافران زیادی را به خود جذب میکند. این هتل کاملا هوشمند میباشد که در لیست کاملترین و با کیفیتترین هتلهای جهان قرار دارد.
هتل وین لاس وگاس آمریکا – Wynn Smart Hotel
سالانه تعداد زیادی مسافر از لاس وگاس به هتل هوشمند وین (Wynn) میروند. این هتل به عنوان یکی از بهترین هتلهای آمریکا در لاس وگاس شناخته شده است. بررسی مدیریت این هتل نشان دهنده نقش زیاد هوشمند سازی در تحول این هتل است. زیرا اکثر مسافران به دلیل سیستم هوشمند این هتل؛ اقدام به اسکان در این مکان میکنند. کنترل و مدیریت این مکان با سیستم هوشمند صورت میگیرد.
هتل هن نا توکیو ژاپن – Henn Na Smart Hotel
یکی از بهترین هتلهای آسیایی که به سیستم هوشمند مجهز میباشد؛ هتل هن نا (Henn Na) توکیو ژاپن است. بیشتر خدماتی که در این هتل به مهمانان و مسافران ارائه میشود؛ به صورت هوشمند میباشد. افرادی که از کشورهای آسیایی به ژاپن سفر میکنند؛ اقامت در این هتل را در اولویت قرار میدهند.
ویژگی های هتل هوشمند
هتلهایی که دارای سیستم هوشمند هستند دارای ویژگیهایی میباشند؛ که بر اساس این ویژگیها افراد مایل به اقامت در این مکانها میشوند.
-
خدمات رسانی به مهمان بر اساس پیام
هنگام ورود مهمان به هتل؛ برنامهای بر روی گوشی نصب میگردد که بر اساس آن؛ مهمان پیامهای خود را به مسئولین هتل ارسال کرده و درخواست خود را میگوید. مهمان به راحتی از طریق منوی موجود در برنامه؛ میتواند سفارشات خود را از قسمتهای مختلف هتل انجام دهد.
-
رزرو و تحویل آنلاین اتاق
برای رزرو و تحویل اتاق نیازی به حضور مسافر در هتل نمیباشد. مسافران میتوانند به صورت آنلاین؛ اتاق خود را رزرو کنند و به محض رسیدن به هتل؛ بدون هیچگونه ممانعتی به اتاق خود بروند.
-
اتاقهایی با کلید کارتی و سنسورهای حرکتی
حسگرهای حرکتی و سنسورها قادر هستند ورود مهمان را تشخیص داده و اطلاع دهند. با ورود مسافران چراغها روشن میشوند و دما کاملا کنترل میگردد. در برخی از هتلها از کلید کارتی استفاده میشود. به طوریکه بعد از اینکه مسافر با کلید کارتی درب اتاق را باز کرد و وارد اتاق شد؛ چراخها روشن میگردد و دما نیز کنترل میشود.
کدام قسمتهای هتل قابلیت هوشمند شدن را دارند؟
معمولا همه قسمتهای یک هتل را میتوان به سیستم هوشمند مجهز کرد. اما قسمتهای مهم آن شامل میز پذیرش هتل؛ اتاق کنفرانس هتل؛ نقاط ورودی و خروجی هتل؛ رستوران و لانژ هتل؛ سوئیتها و اتاقهای هتل؛ آشپزخانه و اتاقهای پرسنل هتل؛ اتاق نگهداری و تعمیر هتل میباشد. بنابراین لازم است برای هوشمند سازی یک هتل امکانات و ابزارهایی مورد استفاده قرار گیرد.
هتل هوشمند در ایران
تنها یک هتل هوشمند در ایران وجود دارد. این هتل در سال 1397 در شهمیرزاد استان سمنان افتتاح گردید. این هتل که به نام هتل ساران معروف است دارای هفت طبقه و بیست و چهار واحد اقامتی از جمله سوئیت و اتاق میباشد. امکانات رفاهی این هتل که به سیستم هوشمند مجهز میباشد شامل فروشگاه صنایع دستی؛ پارکینگ؛ کافیشاپ و رستوران میباشد.
تمام تاسیسات الکتریکی و ابزارهای این هتل؛ به شیوه کنترل از راه دور در یک شبکه بزرگ و سراسری کنترل میگردند. امکان برقراری ارتباط آنلاین مسافران در هر اتاق با سایر بخشهای هتل و همچنین قسمت پذیرش میسر میباشد.
نتیجه گیری
امروزه با توسعه گردشگری و پیشرفت تکنولوژی بیشتر از گذشته به مکانی جهت اقامت مسافران؛ آسایش و راحتی آنها نیاز میباشد. مسافران حق دارند برای اقامت خود از لوکسترین و بهترین امکانات برخوردار باشند. به همین دلیل مراکز اقامتی، هتلها و …. درصدد میباشند تا امکانات بهتری در اختیار مسافران خود قرار دهند تا بدین وسیله مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کنند. یکی از مواردی که میتواند شروع خوبی برای یک حرکت موثر قلمداد شود؛ رزرو اینترنتی اتاق در هتلهای هوشمند است. این روش کمک میکند که مسافر با خیال راحت قبل از سفر هتل خود را رزرو کند تا هنگام رسیدن به مقصد به دنبال محلی برای استراحت نگردد.
با بررسیهای صورت گرفته؛ مجهز کردن یک هتل به سیستم هوشمند سازی میتواند نقش موثری در جذب مسافر داشته باشد. به دلیل بازار رقابت در هر زمینهای؛ میتوان گفت که صنعت هتلداری به دنبال پیشرفت و هوشمندسازی هتلهای خود میباشند تا علاوه بر ایجاد آرامش و راحتی مهمانان؛ روز به روز بر تعداد آنها بیفزایند. هر چند این روش هزینه بیشتری نسبت به ساخت سایر هتلها در بر داشته باشد؛ اما با توجه به امکانات و مزایای فراوان خود؛ در کوتاه مدت قادر است مسافران زیادی را به سمت خود جذب کند.