راهنمای خرید اسپیکر

راهنمای خرید اسپیکر

فهرست مطالب

مقدمه

آیا آماده هستید که بدانید اسپیکرهای شما باید چند وات باشند تا صدای اتاق شما را بهتر کنند؟ آیا می دانید مقدار توان اسپیکر بر حسب وات و اندازه اتاق (توان بر حسب وات در هر متر مربع) چقدر باید باشد؟ در مقاله راهنمای خرید و انتخاب اسپیکر، همه چیز در رابطه با میزان وات مورد نیاز اسپیکر ها از جمله موارد زیر را خواهید آموخت:

  • نحوه­ محاسبه­ میزان وات برای یک جشن
  • مقدار توان متوسط بر اساس اندازه­ اتاق
  • ارتباط وات با اسپیکرها
  • ارتباط میزان وات با فاصله­ اسپیکرها از هم
  • علت دو برابر نشدن حجم صدا بعد از دو برابر کردن مقدار وات اسپیکر

راهنمای جامع انتخاب و خرید اسپیکر مناسب بر اساس متراژ و نوع پروژه

اسپیکرها بسته به نوع آن ها از توان 10 وات تا 2000 وات متغیر هستند. مزیت وات بالاتر، افزایش حجم و کیفیت بالاتر صوت و پوشش دهی در حجم صدای پایین تر است.

هنگامیکه به میزان وات اسپیکرها و ساب ووفر ها دقت می­ کنید، اغلب دو عدد مقدار توان موثر (RMS) و توان ماکزیمم (PEAK) را برای درجه بندی مدیریت توان دستگاه پیدا می کنید. توان موثر به این اشاره دارد که یک اسپیکر به طور مستمر با چه توانی می تواند کار کند. توان ماکزیمم به بالاترین سطح توانی اشاره دارد که یک اسپیکر می ­تواند در ضربه­ های کوتاه استفاده کند. به عنوان مثال یک اسپیکر با مقدار توان موثر 50 وات اما توان ماکزیمم 100 وات به معنای این است که آن اسپیکر می ­تواند به راحتی با 50 وات نیروی مداوم با ضربه ­هایی تا 100 وات کار کند.

پاسخ به این پرسش که یک اسپیکر خوب چند وات است، به اندازه­ خانه­ یا مکان مورد نظر شما بستگی دارد. یک اسپیکر خوب برای یک جشن خانگی کوچک در صورتیکه مکان جشن کوچک باشد می ­تواند 50 وات باشد. برخلاف آن اگر میزبان یک جشن 200 تا 300 نفره باشید کمتر از 1500 وات فایده ­ای ندارد.

راهنمای خرید اسپیکر سقفی

راهنمای خرید اسپیکر: توان متوسط اسپیکر بر حسب اندازه­ اتاق

همانگونه که در جدول زیر مشاهده می کنید، برای فضای کمتر از 50 متر مربع جمع توان اسپیکرها باید بین 20 تا 100 وات باشد. در فضای بین 50 تا 100 متر مربع به دنبال اسپیکرهایی با توان مجموع 100 تا 500 وات باشید. فضای بین 100 تا 200 متر مربع با جمع توان اسپیکرهای 500 تا 700 وات و یک ساب ووفر 1000 وات پوشش داده خواهد شد. برای پوشش دادن فضای بزرگتر از 200 متر مربع توان مجموع اسپیکرها و ساب ووفر باید بین 2000 تا 4000 وات باشد.

اندازه ­اتاق برحسب متر مربع مجموع توان بر حسب وات (ماکزیمم)
زیر 50 20 تا 100 وات
50 تا 100 100 تا 500 وات
100 تا 200 500 تا 2000 وات
بیش از 200 2000 تا 4000 وات

فضای کمتر از 50 متر مربع:

در اینجا به یک ساب ووفر اضافی نیاز ندارید. احتمالا یک جشن خانگی است که کمتر از 20 نفر در آن شرکت می­ کنند. پس اهمیتی ندارد. بین یک تا دو عدد اسپیکر سقفی 20 وات پاسخگوی نیاز شما برای این فضا خواهد بود.

اسپیکر HIFI که دارای تیوتر و ووفر داخلی است و می توانید هم به صورت بلوتوثی و هم اینکه اگر امکان سیم کشی از اسپیکر تا دیوار را داشته باشید از پنل های موسیقی دیواری نیز استفاده کنید که قابلیت پخش موزیک از طریق بلوتوث، فلش و کارت حافظه را دارند.

فضای بین 50-100 متر مربع:

احتمالا یک سالن پذیرایی با اندازه مناسب یا یک آپارتمان کامل با گنجایش 30 تا 40 نفر می باشد. شما می ­توانید از 4 عدد اسپیکر سقفی با توان ماکزیمم 20 تا 60 وات و یا دو عدد اسپیکر سقفی با توان ماکزیمم 100 وات نیز استفاده کنید.

فضای بین 100-200 متر مربع:

اگر به دنبال یک سیستم صوتی با صدای فراگیر خوب برای جشن گرفتن در خانه­ خود هستید و افراد زیادی دعوت نکرده ­اید (حداکثر 140 نفر) شما به حداقل 6 اسپیکر سقفی 100 وات و یک عدد ساب ووفر 300 وات نیاز دارید.

یک نکته­ مهم اینکه هنگام استفاده از اسپیکرهای حرفه ای مطمئن شوید که فایل های صوتی با کیفیت بالا دارید.

 فضای بزرگتر از 200 متر مربع:

برای فضاهای بیش از 200 متر مربع نیازمند بکارگیری بیش از 8 اسپیکر سقفی 100 وات به همراه ساب ووفر 600 واتی خواهید بود تا بتواند صدایی دلنشین و فراگیر در جشن و مراسم ها ایجاد نماید.

راهنمای خرید اسپیکر: فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب میزان وات اسپیکر

مقدار واتی که شما برای یک جشن نیاز دارید را چگونه محاسبه کنیم؟

1- تعداد مهمان ها

تعداد مهمان های جشن یا مراسمی که می خواهید برگزار کنید مهم است. همچنین باید بدانید که میزان سر و صدای میهمان هایتان کم خواهد بود یا زیاد که در این مورد معمولا می توان از سن مهمانان نیز کمک گرفت.

2- اندازه­ سالن

این مورد خیلی مهم است. اگر یک جشن خانگی (انبار، پشت بام، آپارتمان) یا هر مکان با فضای بسته برگزار می­ کنید باید بدانید متراژ آن چقدر است و دیوارها چگونه چیده شده است تا محیط اکوستیک بهتری بدست آوریم.

3- محیط بسته یا باز

اگر در محیط باز (مثلا بیرون از خانه) باشد حتی اگر تعداد مهمان ها هم یکی باشد معمولا مقدار وات را به علت باد یا هر چیز دیگری که با آن تداخل دارد دو برابر می ­کنیم. در فضای بیرون باید حداقل 10 وات برای هر مهمان را در نظر بگیرید.

راهنمای خرید اسپیکر

راهنمای خرید اسپیکر: ارتباط توان بر حسب وات با اسپیکر

یک وات،  واحدی از انرژی است که به افتخار جیمز وات نامگذاری شد. در دنیای دی ­جی ها از اصطلاح وات برای اندازه­ گیری ظرفیت توان مربوط به خروجی تجهیزات صوتی استفاده می کنیم. شما دو مقدار اساسی برای توان تجهیزات صوتی خواهید یافت. مقدار توان موثر به این اشاره دارد که یک دستگاه صوتی چه میزان توان مداوم را می­تواند مدیریت کند. میزان توان ماکزیمم به سطح توان حداکثری اشاره دارد که یک اسپیکر می­ تواند در ضربه­ های کوتاه آن را مدیریت کند. اگر شما اسپیکری با توان موثر 75 وات و توان ماکزیمم 160 وات در اختیار داشته باشید، می­توانید 75 وات توان مستمر و توان ماکزیمم تا 150 وات را مدیریت کنید.

خوب است که به مقایسه­ توان بر حسب وات دو اسپیکر روشن دقت کنید. چرا به این صورت است؟ مقدار توان موثر به کاربرد مستمر در دنیای واقعی گفته می­ شود به همین علت برای اندازه­ گیری دقیق عملکرد اسپیکر بهتر است از توان موثر استفاده شود. آیا توان بر حسب وات در اسپیکرها انقدر مهم است ؟! به دلایل زیر، مقدار وات خیلی در اسپیکرها مهم نیست و عوامل اصلی در انتخاب بهترین نوع اینها هستند:

  • ارتباط توان بر حسب وات با فاصله­ اسپیکر ها چیست؟

نرخ متوسط در طیف عملکرد صوت براساس میزان بلندی صدای (SPL) تجهیزات صوتی به نسبت صدای پیش زمینه­ محبوس است.

به طور کل می توان گفت که یک اسپیکر 20 وات محوطه­ ای حدود 20 متری را پوشش خواهد داد. همچنین با تغییر مکان اسپیکر متوجه می شوید اسپیکرها باید در چه فاصله­ ای و چگونه قرار داده شوند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

  • چرا دو برابر کردن مقدار وات حجم صدا را دو برابر نمی­کند؟

میزان بلند بودن صدا (SPL) که به صورت دسیبل (dB) اعلام می­ شود نشان می­ دهد که یک صدا در مقایسه با صدای دیگر چقدر بلندتر یا آرام تر است.

به دلیل اینکه مقدار دسیبل به صورت لگاریتم است نمی­ توانید آن را دو برابر کنید تا صدایی دو برابر بلندتر به دست آورید. به عنوان مثال میزان بلندی صدای 60 دسیبل به معنای دو برابر بودن سطح فشار صدای 30 دسیبل نیست. بنابراین دو برابر کردن توان (مقدار وات) منجر به افزایش 3 دسیبل می­ شود. یک افزایش حجم صدای قابل توجه ولی نه دو برابر مقدار قبلی. دو برابر کردن حجم صدا نیازمند افزایش 10 دسیبل است.

  • چرا مقدار وات به معنای حجم صدای بیشتر نیست؟

 بر خلاف باور عموم، خوب می­شد اگر هنگام تحلیل اسپیکرها انتظار نداشتید که مقدار وات بیشتر همانند حجم بیشتر باشد. اگرچه مقدار وات هنگام انتخاب اسپیکر عامل مهمی است، میزان حساسیت عامل تعیین کننده­ تری است. میزان حساسیت که بر حسب دسیبل نشان داده می­ شود معیاری از توانایی اسپیکر برای تبدیل موثر توان به صدا است. میزان حساسیت سطح فشار صدایی را تعریف می­ کند که یک اسپیکر می­ تواند از یک سیگنال 1 واتی در گستره­ 1 متر ارائه دهد. همچنین یک نشانه­ معنادار از مقدار بلندی صدای کلی یک اسپیکر است و دلیلی است که چرا یک اسپیکر 2000 واتی لزوما از یک اسپیکر 1000 واتی قویتر نیست.

یک اسپیکر 1000 واتی دارای حساسیت 96 دسیبل همان حجم صدای یک اسپیکر2000 واتی با حساسیت 93 دسیبل را خواهد داشت.

راهنمای خرید اسپیکر: اسپیکرهای اکتیو یا پسیو؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

اسپیکرهای پسیو آمپلی فایر ندارند. شما می توانید بر حسب تعداد و توان اسپیکرها، از آمپلی فایرهای رومیزی، دیواری و یا ماژول های آمپلی فایر بهره ببرید.

هنگامی که درباره­ مقدار وات یک اسپیکر پسیو صحبت می ­کنیم به قابلیت خروجی توان آن اشاره می­ کنیم.

اگر در حال ساخت یک سیستم صوتی فراگیر پیچیده هستید، اسپیکرهای پسیو عالی هستند. به دلیل توان فوق العاده ای که این سیستم ها نیاز دارند، داشتن آمپلی فایرها و اسپیکرها به صورت مجزا این اجازه را می دهد تا طرح های سفارشی متناسب با نیازهای مکان مورد نظر اجرا شود.

اسپیکرهای اکتیو، آمپلی فایرهای توکار دارند که کاملا مناسب اسپیکر هستند. این اسپیکرها برای شما مناسب است زیرا دیگر نگران جور کردن اسپیکرهایتان با آمپلی فایر متناسب با آن نخواهید بود. این مسئله برای شما حل شده است. کار با آنها بسیار راحت است. یک نمونه از اسپیکرهای اکتیو، اسپیکرهای سقفی بلوتوثی هستند که بدون نیاز به سیم کشی و تخریب، به آسانی به برق متصل شده و به ابزارهای دیگر نیاز ندارید.

نتیجه گیری

به طور کل می توان گفت برای تهیه اسپیکر به مساحت و نوع کاربری احتیاج داریم. سپس بر اساس موارد ذکر شده نوع اسپیکر را بر حسب نیاز، محدودیت ها، بودجه مورد نظر و سلیقه انتخاب کرده تا بتوان بهترین عملکرد را از سیستم صوتی بدست آورد. همچنین مکان یابی دقیق اسپیکرها و بکارگیری آمپلی فایر متناسب با آن ها و نیز استفاده از سیم های استاندارد می تواند نقش موثری در کیفیت پخش صوت در مکان مورد نظر ایجاد نماید.

یک پاسخ

  1. مراقب باشید، ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که برای خرید بلندگو باید در نظر گرفته شود. به دلیل تنوع فنی و صوتی این محصولات، نیاز است که براساس نیازها و سلیقه‌ی شما انتخاب کنید. قبل از خرید، آموزش های آنلاین و بررسی نظرات کاربران را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *