کلید لمسی چیست؟

کلید لمسی - کلیدهای لمسی

فهرست مطالب

مقدمه

روشنایی جزئی از حیات بشر به حساب می آید که زندگی همه انسان ها به وجود آن وابسته است. به همین سبب نور از ملزومات اساسی هر انسانی است. انسان ها ساعت های طولانی را در خانه ها و یا محل کار خود سپری می کنند که وجود نور کافی می تواند در روحیه و نشاط آنها نقشی سازنده داشته باشد. یکی از اصلی ترین بخش ها در روشنایی داخلی هر ساختمانی کلیدهای برق آن می باشند که عمدتا برای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله سعی شده به تکنولوژی جدیدی از این کلیدها (کلید لمسی) بپردازیم تا دیدی وسیع تر به این دنیای جذاب پیدا کنید.

[av_button label=’خرید کلید لمسی’ icon_select=’yes’ icon=’ue859′ font=’entypo-fontello’ link=’product_tag,173′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ label_display=” title_attr=” color_options=” color=’custom’ custom_bg=’#a30000′ custom_font=’#ffffff’ btn_color_bg=’theme-color’ btn_custom_bg=’#444444′ btn_color_bg_hover=’theme-color-highlight’ btn_custom_bg_hover=’#444444′ btn_color_font=’theme-color’ btn_custom_font=’#ffffff’ id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-3zadfv’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

معرفی کلید لمسی

کلید لمسی ، نسل جدیدی از کلیدهای روشنایی می‌باشد که با هدف کاربری آسان ، افزایش قابلیت‌ها و زیباسازی تولید شده است. این کلیدها با لمس انگشت آنا روشن و یا خاموش شده و دیگر نیاز به فشار دادن مانند کلید نسل قبل یعنی کلیدهای مکانیکی سنتی ندارند. این تکنولوژی علاوه بر سهولت جهت خاموش و یا روشن نمودن چراغ ها ، دارای قابلیت های متعددی در نسل هوشمند خود هستند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد. و نکته دیگر اینکه ، این کلیدها به جهت ساختار شکیل و جدید خود در جهت افزایش زیبایی محیط پیرامونی مان نیز نقش خاصی را ایفا می کند.

کلید لمسی هوشمند

مزایای کلیدهای لمسی

  • کنترل روشنایی ساختمان سازگار با هر نوع روشنایی موجود در بازار (کلید و ماژول روشنایی)
  • کنترل و تغییر شدت روشنایی چراغ ها (کلید و ماژول دیمر)
  • کنترل سرمایش و گرمایش محیط (کلید ترموستاتیکی)
  • کنترل ریسه نواری هفت رنگ (کلید و ماژول RGB)
  • کنترل پرده‌ هوشمند (کلید و ماژول پرده)
  • طول عمر بالاتر نسبت به کلیدهای سنتی
  • دارای چراغ نمایشگر وضعیت کلید
  • کاهش تعداد کلیدهای روشنایی و متراژ سیم کشی
  • قابل استفاده در اماکن مختلف نظیر مسکونی ، اداری و تجاری
  • افزایش زیبایی و لوکس بودن از دید دکوراسیون داخلی و معماری
  • صفحه لمسی بسیار حساس با عملکرد سریع به همراه تکنولوژی روز
  • افزایش ایمنی و عدم برق گرفتگی کاربر به دلیل وجود منبع تغذیه ایزوله
  • بدون نیاز به تخریب و سیم‌کشی مجدد برای ساختمان‌های چند سال ساخت
  • کلید‌های لمسی روشنایی از یک تا ده سرخط روشنایی (تک پل تا ۱۰ پل)
  • طراحی لوکس و زیبا با بکارگیری بهترین متریال نظیر کریستال ، فلز و مواد کامپوزیت
  • سهولت در نصب و امکان جابجایی آسان با کلیدهای مکانیکی (سنتی) رایج بدون نیاز به دانش فنی
  • مدیریت و کاهش مصرف انرژی، امکان سناریو پذیری و زمان‌بندی (مختص کلیدهای لمسی هوشمند)
  • برنامه ریزی و کنترل از طریق اپلیکیشن (android–ios–web–windows) (مختص کلیدهای لمسی هوشمند)
  • تعریف سناریوهای متنوع امنیتی، آسایشی (کلید هوشمند و کلید سناریو) (مختص کلیدهای لمسی هوشمند)
  • دارای ارتباط دو طرفه (feedback) و امکان مشاهده وضعیت خاموش یا روشن بودن سیستم روشنایی (مختص کلیدهای لمسی هوشمند)

معایب کلید های لمسی:

  • قیمت بالا نسبت به کلیدهای مکانیکی معمولی در بازار
  • نیاز به زیرساخت های مخصوص در نسل های قدیمی تر (در نسل های جدید این نیاز مرتفع شده است.)

کلید لمسی هوشمند Hogar

کاربرد کلید لمسی:

کلیدهای لمسی یا کلید هوشمند برق دارای کاربردهای متعددی می باشند. از روشنایی لوسترها ، ریسه های نور مخفی ، هالوژن ها ، LED های سقفی ، نورهای دکوراتیو و دیوارکوب ها گرفته تا باز و بسته نمودن پرده ها و کم و زیاد کردن شدت نور چراغ های دیمیبل. علاوه بر موارد فوق در نسل کلیدهای لمسی هوشمند می توان برای هر پل از کلید لمسی هوشمند سناریو خاصی تعریف کرد و یا کلید هوشمند را در سناریویی خاص اجرا نمود. همچنین می توان جهت کاهش مصرف انرژی و برق ، در زمان های عدم حضور در اتاق یا منزل طوری سناریو تعریف کرد که سیستم هوشمند تمامی چراغ های اضافه را خاموش کند. در واقع می‌توان گفت در نسل هوشمند کلیدهای لمسی هر چیز که به ذهنتان می‌رسد را می‌توان پیاده سازی کرد.

انواع کلید لمسی:

انواع کلیدهای لمسی را می توان در دسته بندی های مختلف بررسی کرد که به شرح زیر است:

  • از لحاظ تکنولوژی لمس

به لحاظ تکنولوژی لمس ، سه نوع کلید لمسی وجود دارد که ساختار فنی و مداری متفاوتی در نحوه اجرای عملکرد دارند که به شرح زیر است.

کلید لمسی خازنی

کلیدهای لمسی خازنی آن دسته از کلیدهای لمسی می باشند که جهت عملکرد صحیح به یک الکترود نیاز دارند. به طور معمول این الکترود پشت یک ماده عایق همچون چوب، شیشه و حتی پلاستیک جایگذاری می شود. اساس کار این نوع کلیدها ، استفاده از شارژ الکتریکی تولید شده به واسطه لمس کلید توسط انسان می باشد. هر بار کلید شارژ و دشارژ شده تا تغییرات ظرفیت خازن را شناسایی کند. بنابراین لحظه‌ای که فرد کلید را لمس می‌کند، ظرفیت خازن افزایش یافته و لمس کلید توسط کاربر را شناسایی می‌کند.

کلید لمسی مقاومتی

دسته دیگر از کلیدهای لمسی، کلیدهای لمسی مقاومتی می باشند که اساس کار متفاوتی با کلیدهای لمسی خازنی دارند. مکانیزم عملکردی این کلیدها مبتنی بر دو الکترود جاگذاری شده در مدار داخلی آنهاست که با یکدیگر در تماس می باشند. در هنگام لمس کلید توسط کاربر میزان مقاومت بین دو قطعه فلز کاهش یافته و موجب عملکرد کلید می شود. کلیدهای لمسی مقاومتی ، کمتر از کلیدهای لمسی خازنی متداول می باشند ؛ اما حتی در حال حاضر نیز از آنها در بسیاری از مصارف صنعتی و تجاری استفاده می شود.

کلید لمسی پیزوالکتریک

سومین مدل از کلیدهای لمسی به لحاظ ساختمان فنی و بخش تاچ (لمسی) آنها ، کلیدهای لمسی پیزوالکتریک می باشند . عملکرد لمس این نوع کلیدها بر اساس سنسور پیزوالکتریک تعبیه شده در آنها بوده است. این سنسورها از نوع سنسورهای خودتحریک بوده و در صورت تماس و لمس آن توسط کاربر تولید سیگنال الکتریکی کرده و چراغ را از وضعیتی به وضعیت دیگر تبدیل می کند.

در مجموع می‌توان گفت ؛ رایج ترین کلید لمسی از نوع ساختار لمس ، کلید لمسی خازنی هستند که اکثر شرکت‌های هوشمندسازی کلیدهای خود را با این نوع تکنولوژی تولید می کنند.

  • از لحاظ ساختار فیزیکی

به لحاظ ساختار فیزیکی شرکت های مختلف درصدد طراحی فیزیکی زیبا، سازگار با ارگونومی هستند و روز به روز بر طرح ها و مدل‌های مختلف این کلیدها در بازار افزوده می شود.

طرح هایی که با متریال های مختلفی نظیر شیشه ، فلز ، چوب ، سنگ و مواد کامپوزیت ساخته می شوند و دارای ابعاد و اندازه های مختلف و با کادر و فریم های گوناگون می باشند. به طور مثال می توان به کلیدهای لمسی هوشمند MCOHOME و یا کلیدهای لمسی Orvibo طرح کلاسیک اشاره کرد که دارای قاب شیشه ای خالص با طراحی بسیار شکیل می باشند و یا به کلیدهای لمسی هوشمند برند Geeklink ،  Hogar و مدل اورورا Orvibo اشاره کرده که شیشه ای با فریم فلزی می باشد که با زیبایی خاصی خود را از دیگر تجهیزات روی دیوار خانه جدا می‌کند. یا خیلی از کلیدهای لمسی هوشمندی که دارای طرح های زیبا می باشند و در انواع پروتکل های بیسیم خانه هوشمند کار می کنند.

کلید لمسی

  • از لحاظ کارایی

به لحاظ کارایی ؛ کلید های لمسی را می توان به دو دسته کلی غیر هوشمند و هوشمند تقسیم نمود.

کلیدهای لمسی غیر هوشمند تنها توانایی به کارگیری از طریق لمس بر روی خود کلید را دارند ؛ اما کلیدهای لمسی هوشمند دارای مزایای متعددی نظیر کنترل از راه دور توسط ریموت کنترل ، از طریق اپلیکیشن نصب شده بر روی موبایل و یا کامپیوتر از هر نقطه دنیا ، اجرا و پیاده سازی انواع سناریوها و برنامه های از پیش تعیین شده به دلخواه کاربر ، کاهش مصرف انرژی با خاموش شدن خودکار روشنایی در زمان های غیر ضروری می باشند.

کلیدهای لمسی هوشمند

  • از لحاظ تنوع عملکرد و تعداد پل

کلیدهای لمسی دارای تنوع در عملکرد می باشند که شامل اجرای روشنایی ، تغییر رنگ و شدت نور ریسه های RGB (ریسه هفت رنگ) ، امکان دیمر کردن (افزایش و کاهش) نور چراغ های دیمیبل به وسیله کلید لمسی هوشمند (یا غیر هوشمند) دیمر ، قابلیت باز و بسته کردن پرده برقی توسط کلید لمسی پرده و نیز اجرای سناریوهای مختلف توسط کلید های لمسی هوشمند سناریو است.

نحوه نصب کلید های لمسی + ویدیو:

برای نصب کلیدهای لمسی و یا جایگزینی آن با کلید سنتی تنها کافیست سیم فاز ، سیم نول و نیز برگشتی ها (پل روشنایی) را شناسایی کرده و به ترتیبی که در پشت کلید لمسی نوشته شده قرار داد. سپس به وسیله پیچ دو طرف کلید را به قوطی برق متصل نمود.

آموزش نصب کلید لمسی هوشمند

خرید کلید لمسی

جهت مشاهده و خرید انواع کلیدهای لمسی هوشمند می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

[av_button_big label=’مشاهده و خرید’ description_pos=” icon_select=’yes-left-icon’ icon=’ue859′ font=’entypo-fontello’ link=’product_tag,173′ link_target=’_blank’ title_attr=” color=’custom’ custom_bg=’#a30000′ color_hover=’theme-color-highlight’ custom_bg_hover=’#444444′ color_font=’theme-color’ custom_font=’#ffffff’ id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-1z1um3′ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”][/av_button_big]

 

چند نکته اساسی در هنگام خرید کلیدهای لمسی :

  • هوشمند یا غیر هوشمند

اگر به دنبال هوشمندسازی منزل خود و اینکه بتوانید روشنایی منزل را از هر جا کنترل نمایید پیشنهاد می شود کلید هوشمند را تهیه نمایید. اما اگر تنها به دنبال یک کلید لوکس و در عین حال لمسی می باشید توصیه ما به شما انتخاب کلید لمسی ساده است.

  • تعداد سر خط روشنایی خود را بررسی کنید

این کلیدها دارای تنوع در تعداد سر خط روشنایی (پل) می باشند. از کلید ۱ پل گرفته و بعضا تا ۱۰ پل.

شما می توانید بنا به سلیقه خود چندین سر خط روشنایی را یکجا نموده و فرضا از یک کلید هوشمند شش پل استفاده نمایید. در اینصورت هزینه تمام شده برای شما کاهش می یابد.

  • ضمانت و خدمات پس از فروش

سعی کنید به دنبال محصولی باشید که دارای ضمانت و همچنین خدمات پس از فروش می باشد. شرکت خانه هوشمند کاسپین با قریب به یک دهه فعالیت در زمینه سیستم های هوشمند ، تمامی محصولات خود را با ضمانت و نیز خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

نتیجه گیری :

با بکارگیری کلید های لمسی هوشمند ، علاوه بر افزایش زیبایی محیط پیرامونی خود و ایجاد ظاهری مدرن ، با امکانات مختلف آسایشی و امنیتی روبرو شده و همگام با تکنولوژی حرکت می کنید. همچنین مدیریت مصرف برق را به راحتی و تنها با چند کلیک انجام خواهید داد. این نکته را باید دانست که استفاده از سیستم‌های هوشمند هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری جهت آسایش و امنیت شماست.

یک پاسخ

  1. تشخیص اینکه کدام یک از انواع کلیدهای لمسی مناسب ترین گزینه است، انتخاب آسانی نیست. هر کدام از برندهای موجود در بازار مزایا و معایب منحصر به خود را دارند. نکته حائز اهمیت این است که باید بدانید که چه زمانی و چگونه از هر یک از این کلیدها استفاده نمایید و با استفاده از این اطلاعات مناسب ترین کلید را برای پروژه های خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *