خانه هوشمند چیست ؟

smart home

فهرست مطالب

مقدمه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش مشکلات و مشغله‌های انسان‌ها ، چالش‌های گوناگونی در زندگی روزمره به وجود آمده است . که بر طرف کردن هر کدام از آنها موجب آسایش بیشتر بشر می‌شود. چالش‌هایی نظیر کمبود زمان با توجه به نوع فعالیت امروزه بشر ، بالا بودن هزینه حامل‌های انرژی با کمبود ذخایر زیرزمینی ، و افزایش مخاطرات اجتماعی ؛ هر کدام مشکلاتی را پیش روی زندگی قرن ۲۱ قرار داده است. از آنجاییکه گوشی‌های همراه جزء اولین تکنولوژی‌های هوشمند قرن اخیر بود که بخش قابل توجهی از مشکلات را رفع کرد. در راستای این نوع از فناوری‌های هوشمند ، نسل جدیدی از سیستم‌‌های هوشمند به نام خانه هوشمند تولید و روانه بازار شد تا با ورود به زندگی ؛ تجربه‌ای نوین از تکنولوژی را به همراه آسایش ، ایمنی و امنیت خاطر هر چه بیشتر برایمان به ارمغان آورد.

در ادامه به شناختی جامع در مورد خانه‌های هوشمند می‌پردازیم.

 آشنایی با خانه هوشمند

خانه هوشمند مفهومی می‌باشد که با توسعه روزافزون فناوری در حوزه مهندسی فناوری اطلاعات ، کامپیوتر و الکترونیک، شکل جدی به خود گرفته است. اگر بخواهیم مفهومی جامع از یک خانه هوشمند ارائه دهیم می‌توان گفت: « ارتباط و تعامل تنگاتنگ برای بهبود و بهینه‌سازی عملکردهای مختلف ». در واقع اتصال کلیه سامانه‌های الکتریکی و الکترونیکی و حتی دیگر ابزارهای خانه به یکدیگر و به یک شبکه واحد که بتوان آن‌ها را از یک رابط مشترک کنترل نمود و با هم در ارتباط قرار داد. به زبانی ساده‌تر خانه هوشمند ، خانه‌ای مدرن است که ساکنین می‌توانند تجهیزات آن را به صورت یکپارچه حتی از راه دور از طریق اپلیکیشن موبایل ، پیامک و … تنها با یک فرمان ساده کنترل کنند.

معرفی خانه هوشمند: همه چیز در مورد خانه‌های هوشمند

خانه هوشمند به جای تمام دستگاه‌هایی که در منزل شما جداگانه کار می‌کنند، یک کنترل کننده مرکزی دارد که تمام کارها را هدایت می‌کند. کنترل‌ کننده مرکزی یا سرور مرکزی هوشمند که نقش رهبری و هدایت سیستم هوشمند را بر عهده دارد ، امکانات زیادی از جمله کنترل روشنایی و شدت نور ، کنترل سیستم‌های سرمایش گرمایش ، کنترل سیستم‌های صوتی تصویری ، کنترل سیستم‌های امنیتی و ایمنی ساختمان ، تجهیزات آبیاری هوشمند و … را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما به آسانی هر چه تمام تر کل خانه خود را از هر جای دنیا که هستید کنترل کنید. برای قسمت‌های گوناگون منزل سناریو‌های از پیش تعیین شده داشته باشید. و یا در زمان‌هایی که منزل نمی‌باشید ، بر قسمت‌های مختلف خانه نظارت کنید. خانه هوشمند در واقع مجموعه‌ای است هوشمند که در عین کنترل‌پذیر بودن ، تا حدود زیادی قابلیت تطابق با عادت‌های روزانه شما را نیز می‌تواند داشته باشد.

اگر شما در حال حاضر قصد هوشمند سازی منزل ، ویلا یا محل کار خود را دارید، شرکت خانه هوشمند کاسپین با ارائه بهترین محصولات و خدمات در زمینه سیستم های هوشمند ساختمان ، آرامش ، آسایش و امنیت را هوشمندانه به شما تقدیم می‌کند.

کنترل خانه هوشمند

هدف از هوشمندسازی خانه

با هوشمندسازی خانه ، ویلا یا محل کارتان ، علاوه بر اینکه از جنبه معماری و دید بصری بر کیفیت خانه خود می‌افزایید ، بلکه با تحت کنترل قرار گرفتن و پایش لحظه به لحظه تجهیزات خانه خود ؛  آسایش ، ایمنی و امنیتی بیشتر را برای خود و خانواده‌تان فراهم می‌کنید. همچنین با توجه به روند صعودی افزایش حامل‌های انرژی در ایران و جهان وجود سیستم هوشمند ساختمان ، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و حتی صرفه‌جویی آن تا سقف ۵۰ درصد را منجر خواهد شد.

می‌توان به صورت تیتروار و خلاصه هدف از هوشمندسازی خانه را به صورت زیر بیان کرد:

  • ایمنی، امنیت و آسایش بیشتر
  • لوکس نمودن امکانات و محیط زندگی
  • تحت کنترل قرار گرفتن همه وسایل خانه
  • پایش دائمی کلیه تجهیزات برقی و مکانیکی خانه
  • مدیریت و کنترل دقیق و آسان حتی در هنگام بروز مشکل
  • تعیین اولویت مصارف بصورت کاملا هوشمند در زمان اضطرار
  • بهینه سازی مصرف انرژی و زمان و صرفه جویی انرژی تا ۵۰ درصد

امکانات و مزایای یک سیستم کامل خانه هوشمند

با روند لحظه‌ای پیشرفت تکنولوژی و رشد چشمگیر کیفی و کمی تیم‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های هوشمندسازی جهان ، هر روز بر امکانات و ویژگی‌های خانه هوشمند افزوده می‌شود ، تا با توجه به نیازهای جدید بشر پیش رفته و راحتی ، آسایش و اطمینان خاطر را برای جامعه به ارمغان آورد. اما به طور کل برای بررسی امکانات و مزایای یک سیستم کامل خانه هوشمند موارد زیر عمده ویژگی‌ها و مزایای یک خانه هوشمند محسوب می‌شوند که عبارتند از:

۱. کنترل تمامی تجهیزات روشنایی و نورپردازی

شاید تصور می‌کردید که چه خوب می‌شد تا بتوانیم تمامی سیستم‌های روشنایی یک خانه را تنها با یک فرمان ساده کنترل کرد. فرضا هنگام شب در اتاق خواب و از روی تخت خود تنها با لمس یک آیکون بر روی اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی موبایل خود تمامی چراغ‌های اضافی خانه را خاموش کرده و چراغ خواب اتاق خود را روشن کنید. یا اینکه در هنگام مهمانی و جشن با یک فرمان ساده و از پیش تعیین شده لوسترها و هالوژن‌های پذیرایی را روشن کرده ، ریسه‌های هفت رنگ را در رنگ دلخواه خود مطابق با دکوراسیون منزل تنظیم نموده و حتی شدت نور آن را کنترل نمایید. یا برای تماشای فیلم مورد علاقه خود در اتاق تلویزیون (TV Room) لامپ‌های دیمر را در نور ملایم تنظیم کرده تا فضایی همچون سینما برای شما تداعی شود.

با هوشمندسازی خانه شما می‌توانید کنترل تمامی تجهیزات روشنایی مانند لوسترها ، هالوژن‌ها ، چراغ های دیمر (قابل تغییر شدت نور) و ریسه‌های نور مخفی ساده و هفت رنگ (RGB) با یک فرمان ساده از طریق گوشی همراه خود در دست بگیرید و این رویا را تبدیل به واقعیت کنید.

۲. کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش

در هوای سرد زمستان یا در گرمای شدید تابستان ، هنگامی که خارج از منزل خود هستید و یا قصد عزیمت به ویلای خود را دارید ، به راحتی و از راه دور میتوانید با روشن کردن تجهیزات سرمایش گرمایش ، دمای محیط مورد نظر را قبل از رسیدن ، به حد مطلوب برسانید و محیطی آسوده و دلپذیر برای خودتان ایجاد کنید. قابلیت سازگاری و انعطاف پذیری این سیستم به حدی است که شما از هر نوع تکنولوژی و سیستم سرمایش گرمایش که در خانه خود بکار برید می‌تواند آن را تحت کنترل سیستم هوشمند در آورد. سیستم‌هایی نظیر اسپلیت ، داکت اسپلیت ، فن‌کوئل ، رادیاتور ، شومینه‌های هوشمند ، گرمایش از کف و… .

۳. کنترل پرده‌ها ، پنجره‌ها و جک‌ها و درب‌های برقی

دیگر احتیاجی به ریموت جهت ورود ماشین خود به منزل ندارید! تنها با لمس بر روی یک دکمه در اپلیکیشن خانه هوشمند درب پارکینگ منزل یا محل کارتان از سر کوچه شروع به باز شدن نموده و تا لحظه رسیدنتان کاملا باز می‌گردد. همچنین می‌توانید پنجره‌ها ، سایبان و سقف متحرک ویلا یا منزل خود را طوری تنظیم نمایید تا با روشنایی هوا و تشخیص آب و هوای مطلوب آنها را به طور خودکار باز کرده و محیطی فرحبخش را برای شما به ارمغان آورد.

۴. سیستم‌ها و ماژول‌های کامل و جامع امنیتی و آسایشی هوشمند

امنیت مهمترین و اساسی‌ترین اصل در زندگی افراد جامعه به حساب می‌آید. وقتی محیط زندگی‌تان ایمن باشد ، آنگاه آسایش و رفاه را به دنبال خود دارد. در خانه هوشمند ماژول‌ها و تجهیزاتی وجود دارند که در راستای امنیت و ایمنی افراد ساکن در آن کار می‌کنند. تجهیزاتی همچون دوربین‌های مداربسته هوشمند که علاوه بر نظارت تصویری و صوتی محیط پیرامون زندگی‌مان و جلوگیری از وقوع خطرات مالی یا جانی به عنوان یک سیستم هشدار دهنده و مراقبتی برای افراد سالخورده و نیز کودکان به کار می‌رود که شما میتوانید جهت یادآوری به کودکان ، پرستاران کودک و یا سالمندان خود با ارتباط صوتی دو طرفه و دیدن تصویر آنها از طریق این دوربین هوشمند نکات مورد نظر خود نظیر خوردن دارو را تذکر دهید.

همچنین وجود تجهیزات امنیتی نظیر دزدگیر هوشمند ، قفل دیجیتال ، سنسور حرکت هوشمند و سنسور در و پنجره هوشمند ؛ باعث افزایش سطح ایمنی منزل شما شده و به وسیله آنها می‌توانید ورود و خروج افراد و نیز حرکتی مشکوک را سریعا از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند ردیابی کنید. همچنین سناریوهایی در جهت آسایش خود ایجاد نمایید. سنسورهایی نظیر سنسور دما و رطوبت هوشمند و سنسور نور هوشمند به شما کمک می‌کند با تعریف سناریوهای مختلف جهت همگام سازی با دما رطوبت و نور مطبوعی در محیط آسایش بیشتری را در خانه خود احساس کنید.

۵. سنسورها و ماژول‌های ایمنی

خانه هوشمند مراقب همه چیز هست! حتی اگر شما فراموش کرده باشید در هنگام سفر شیر فلکه آب یا گاز را بسته اید ، می‌توانید این کار را به راحتی در حین سفر انجام داده و خیال خود را از این حیث راحت کنید. خانه هوشمند ماژول‌هایی را نیز جهت ایمنی منزل شما به کار برده است که باعث می‌شود در هنگام آتش سوزی یا نشت آب و یا نشت گاز پیام خطری را به گوشی شما ارسال کرده همزمان آژیر خطر را به صدا در آورده شیرفلکه آب و گاز ورودی را قطع ‌نماید.

۶. اینترکام و آیفون‌های هوشمند

گاهی اوقات بدلیل مشغله فراوان فراموش می‌کنید تا کلید منزل خود را همراه داشته باشید. یا اینکه مهمانی ناخوانده و یا فرزندتان زودتر از شما به خانه مراجعه می‌کنند و زنگ آیفون را می‌زنند. آه که یکی از بدترین شرایط پشت در ماندن است! اما خانه هوشمند این نگرانی را رفع کرده و با بکارگیری اینترکام و آیفون‌های هوشمند این امکان را به شما می‌دهد که بدون نیاز به کلید درب را باز کرده و با زدن زنگ توسط مهمان یا فرزندتان از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند ، مطلع گشته تصویر شخص را دیده با او مکالمه کرده و درب را از راه دور باز نمایید.

۷. کنترل تمامی سیستم‌های صوتی و تصویری

دیگر نیاز به نگهداری چندین کنترل برای وسایل خانه نظیر تلویزیون ، سینمای خانگی ، دی وی دی پلیر (DVD Player) ، رسیور و … ندارید. خانه هوشمند همه اینها را در خود جا داده و همچون کنترلی هوشمند تمام تجهیزات صوتی و تصویری شما را به اپلیکیشن خانه هوشمند انتقال می‌دهد. که علاوه بر کنترل این تجهیزات می‌توانید سناریوهای مختلفی را برای استفاده بهینه از این تجهیزات به کار ببرید.

کنترلر IR

۸. کنترل و پخش موسیقی

در خانه هوشمند ، پنل مرکزی هوشمند ، علاوه بر اینکه یک پنل جهت کنترل تمامی تجهیزات هوشمند خانه می‌باشد ، یک سینمای خانگی و پنل موسیقی منحصر به فردی است که می‌تواند با پخش موسیقی دلخواه شما لحظاتی دل انگیز برایتان ایجاد نموده حتی با اتصال به تلویزیون میتوانید هنگام دیدن فیلم یا مسابقه فوتبال صدا را با اسپیکرهای سقفی قدرتمند HiFi داشته باشید. همچنین با بکارگیری پنل‌های کوچک مختص پخش موسیقی (پنل صوتی یا پنل موسیقی) که بر روی دیوار نصب می‌شوند ، لذت شنیدن یک موسیقی با کیفیت استریو HiFi را تجربه کرده و با قابلیت تعریف ناحیه (زون) برای پخش موسیقی در هر اتاق موسیقی دلخواه هر فرد را اجرا نمایید.

۹. کنترل تجهیزات الکتریکی

بعد از یک کار طولانی و طاقت فرسا ، زمانیکه شما به سمت منزل خود حرکت می‌کنید ، دیگر منتظر این نباشید که با ورود به منزل شروع به دم کردن چای یا قهوه و یا درست کردن ناهار یا شام نمایید. با خانه هوشمند هنگام رسیدن از سر کار چای و قهوه شما آماده است ، جکوزی برای رفع خستگی پر از آب گرم شده و پس از استحمام غذا که در مایکروفر طبخ شده منتظر شماست تا نوش جانش کنید! حتی دیگر وسایل خانه از کنترل شما خارج نیست و شما می‌توانید مصرف برق هر کدام را بر روی گوشی خود دیده و سناریویی جهت کاهش مصرف برق در نظر بگیرید. شما می‌توانید یخچال ، فریزر ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، پکیج رادیاتور ، آکواریوم و… را نیز کنترل کرده و با زمانبندی از پیش تعیین شده آنها را خاموش یا روشن نمایید.

پریز هوشمند

۱۰. کنترل و آماده‌سازی استخر، سونا و جکوزی

شما با بکارگیری سناریویی مخصوص ، استخر ، سونا یا جکوزی خود را از راه دور راه اندازی کرده تا علاوه بر صرفه‌جویی در زمان ، آسایش یک خانه هوشمند را صد چندان لمس نموده و از آن لذت ببرید.

۱۱. آبیاری هوشمند باغ و فضای سبز

یکی از کارهایی که هم نیازمند حوصله و هم زمان می‌باشد، آبیاری فضای سبز و باغ است. با خانه هوشمند دیگر نگران این مسائل نباشید. از پیش تعیین کنید که در چه ساعت و چه روز آبیاری انجام شود. این کار را به خانه هوشمند بسپارید و از فضای سبز خود لذت ببرید.

آبیاری هوشمند

۱۲. اجرای فرمان‌های صوتی توسط دستیار صوتی هوشمند

تنوع رابط کاربری باعث شده تا دیگر زمانی که حتی گوشی موبایل در کنارتان نیست ، بتوانید تنها با یک فرمان صوتی به خانه هوشمند ، عملیات مورد نظرتان را اجرا کنید.

نتیجه گیری

سیستم‌های هوشمند ساختمان علاوه بر لوکس بودن و بهینه سازی در مصرف انرژی باعث صرفه‌جویی در وقت نیز خواهد شد. لذا با هوشمندسازی خانه ، ویلا یا محل کار خود علاوه بر احساس آسایش و آرامش متقابلا امنیت بیشتری را تجربه خواهید کرد و با تکنولوژی حرکت کرده و از به روز ترین سیستم‌های ارتباطی حال حاضر دنیا بهره‌مند خواهید شد.

خانه هوشمند

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

هزینه هوشمندسازی بسته به نوع برند و پروتکل استفاده شده و نیز امکانات و آپشن‌های مورد نظرتان متغیر می‌باشد. شما می‌توانید با گذاشتن یک ماژول هم بخشی از خانه خود را هوشمند کنید؛ حتی با کمتر از یک‌میلیون تومان!

بسته به پروتکل استفاده شده ، اگر پروتکل سیمی باشد مثل تجهیزات KNX باید سیم‌کشی مخصوص هوشمندسازی همزمان با سیم‌کشی ساختمان انجام گردد ولی با استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم همچون Z-Wave ، Zigbee ، WiFi و RF شما بدون نیاز به تخریب یا سیم‌کشی خاص بر روی همان بستر سنتی در هر لحظه می‌توانید هوشمندسازی را انجام دهید.

هم بله و هم خیر. با بکارگیری از سیستم‌‌های بی‌سیم خانه هوشمند این امکان برای شما فراهم است تا هر زمان بدون تخریب یا سیم‌کشی خاصی به هر تعداد به امکانات خانه خود افزوده و از آن استفاده کنید. ولی در نسل سیمی خانه هوشمند همچون پروتکل KNX چنین امکانی وجود ندارد ، مگر از قبل پیش‌بینی‌هایی در این زمینه انجام شده باشد.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *